چگونه خوابی راحت داشته باشیم؟

1- حمام گرم و لذت بخش، تمام تنش‌های روزانه را از عضلاتتان دور می‌كند و شما را آماده خوابی خوش و راحت می‌سازد.

2- در حالی كه خواندن كتاب، راه بسیار خوبی برای خوابیدن است، بیش‌تر وقت‌ها تماشای تلویزیون اثر عكس دارد.

3- برای داشتن خوابی آرام و رفع بی‌خوابی می‌توانید به توصیه‌های موسسه ملی خواب توجه كنید:
هر شب در یك ساعت مشخص بخوابید و هر صبح در ساعت معین بیدار شوید.
6 ساعت قبل از خواب و به مدت 20-30 دقیقه ورزش كنید.
از مصرف نوشیدنی‌هایی مثل چای، قهوه و نوشابه گازدار قبل از خواب بپرهیزید.
قبل از خواب، آرام شوید و فنون آرمیدگی را اجرا كنید.
همراه با طلوع آفتاب از خواب برخیزید.
اگر خوابتان نمی‌برد، بلافاصله رختخواب را ترك كنید.

4- چند چیز خواب شما را تسهیل می‌كند :
شیر گرم
حمام آب گرم
فنون آرمیدگی
نظم و ترتیب در زمان خواب

5- چند چیز چرخه خوابتان را بر هم خواهد زد:
قرص‌های خواب‌آور
نوشیدن چای، قهوه، نوشابه، الكل و سایر مواد محرك.
استفاده از رختخواب برای كارهایی غیر از خوابیدن، مثل كتاب‌خوانی، تلفن زدن و …
غذای سنگین و دیر هنگام
ورزش سنگین

6- امام صادق (ع) می‌فرمایند: خداوند بر خواب زیاد و بیكاری خشم می‌كند.

7- براساس تحقیقی در دانشگاه هاروارد، یك ساعت خواب بعد از ناهار، قوای تحلیل رفته در طول روز را برمی‌گرداند، طوری كه میزان تمركز بعد از خواب بعد ازظهر با سطح تمركز پس از برخاستن از خواب شبانه در صبح قابل مقایسه است.